4 tips om je voorraadbeheer te optimaliseren

Leestijd: ongeveer 2 minuten 22 april 2020 0 reacties

Voorraadbeheer is meer dan alleen het bewaken van de ondergrens. Het is slim omgaan met de beschikbare ruimte om zo de kosten te beperken en de winst te maximaliseren. Het houdt verband met de verkoop in de winkel, het gedrag van leveranciers en hoe consumenten reageren als een bepaald product niet voorradig is. Deze vier tips tonen aan hoe jij je voorraadbeheer kan optimaliseren.

# 1. Leg de ondergrens zo specifiek mogelijk vast

Er zijn ondernemingen die voor alle producten dezelfde ondergrens bewaken of een enkele ondergrens hebben voor een volledige productgroep. Voor een optimale voorraadbeheer moet je echter zo diepgaand mogelijk ondergrenzen vaststellen. Minstens op productniveau, maar liever ook in functie van specifieke eigenschappen zoals het kleur of de inhoud van de verpakking. Dit doe je door telkens opnieuw de servicegraad te berekenen. Dit is geen eenvoudige berekening. Voor sommige producten is het bijvoorbeeld minder belangrijk als ze niet meer voorradig zijn, omdat klanten nog steeds een volwaardig alternatief kunnen kiezen. Voor andere producten is het wel cruciaal, omdat de consument anders bij de concurrentie op zoek gaat en ook andere aankopen daar verricht. Laat je eventueel bijstaan door een expert of maak gebruik van gangbare cijfers in je sector.

# 2. Bepaal de ideale seriegrootte

Door meer in te kopen wordt de prijs per product vaak kleiner. Anderzijds zorgt het ervoor dat je een grotere voorraad aanhoudt, wat dan weer in extra kosten resulteert. De kunst is om hier een ideaal evenwichtspunt te vinden. Uiteraard speelt de uitstroom daarbij een belangrijke rol, maar er is ook een verwevenheid met andere producten in de voorraad: dezelfde voorraadplaats kan je per slot van rekening maar één keer invullen. Soms is het door plaatsgebrek dan ook interessanter om vooral van een bepaald product een grotere voorraad in te slaan.

# 3. Analyseer het assortiment

Klanten vinden het vaak leuk om een groot assortiment te hebben, maar bedenk dat een ruimer assortiment je ook handenvol kost en niet altijd noodzakelijk is. Klanten willen kunnen kiezen tussen twintig soorten ontbijtgranen, maar als het over bijvoorbeeld kant-en-klare vissaus gaat zijn ze al blij dat je het verkoopt. Het assortiment verkleinen zorgt er dan voor dat klanten naar een basisproduct teruggrijpen en dat je omzet dus niet verloren gaat, terwijl je zo op logistiek vlak veel kan besparen. Het omgekeerde geldt overigens ook: soms in het net interessant om extra keuze aan te bieden. Je zal bijvoorbeeld merken dat je meer cola verkoopt wanneer je niet alleen de B- of C-merken aanbiedt. Dit wil dan zeggen dat klanten niet langer naar de concurrentie moeten gaan voor het A-merk.

 # 4. Leveranciers managen

Voorraadbeheer is ook altijd een beetje samenwerken met je leveranciers. Zij moeten per slot van rekening tijdig de gewenste hoeveelheid leveren. Wie een goede relatie heeft met zijn leverancier, kan via JIT-leveringen de druk op het magazijn beperken terwijl de voorraad toch altijd op punt staat. Daarom is het belangrijk dat je al je leveranciers, hun prijzen en hun leverbetrouwbaarheid in kaart brengt. Soms blijkt dat een iets duurdere leverancier met een hogere leverbetrouwbaarheid toch interessanter is, zeker voor producten met een hoge servicegraad.

Vergelijk voorraadbeheersoftware

Voorraadbeheersoftware beschikt vaak over functionaliteiten waarmee je het voorraadbeheer eenvoudig optimaliseert. Vergelijk voorraadbeheersoftware en zet de eerste stap naar optimalisatie.

De best gewaardeerde voorraadbeheer software van 2020!

Vergelijk alle voorraadbeheer software op prijs, reviews en functies!

Tags:

assortiment, seriegrootte, voorraadbeheer

Doorlezen:

Geen reacties

Plaats reactie

Er zijn nog geen reacties op dit artikel. Plaats als eerste een reactie!

    Plaats reactie