De coronapandemie en de vaccinatiestrategieën hebben een heuse logistieke uitdaging met zich meegebracht. Het is niet zichtbaar, maar volgens experts vindt momenteel de grootste logistieke uitdaging sinds de Tweede Wereldoorlog plaats. Het verschil met toen is dat er op grote schaal wordt gewerkt en dat men stuurt op basis van data. Het is opvallend dat tegelijkertijd ook groothandels steeds meer op data focussen en evolueren naar zogenaamde data-driven organisaties. Volgens het ING Economisch Bureau versnelt de coronapandemie deze ontwikkelingen.

Van beheersbaarheid naar de focus op data

Vroeger ging de aandacht vooral naar het krijgen van grip op goederenstromen. Daarbij speelden retailers en producenten een leidende rol: zij stuurden de vraag en het aanbod en daartussen bevond zich de groothandel die alles probeerde te beheersen. Dit beheersen is niet onbelangrijk, want in het andere geval riskeert men allerlei nadelige consequenties zoals het opslingereffect. Het was een typisch kenmerk van het fragiele logistieke systeem van de afgelopen jaren: de groothandel die gekneld zit tussen de retailers en de producenten en die niet veel meer kan doen dan vraag en aanbod te vereenzelvigen. Daar hebben ze zich dan ook jarenlang in gespecialiseerd, met het gevolg dat zij over veel meer data beschikken dan andere partijen. Zowel producenten als retailers deelden de data graag. Ook zij zijn namelijk niet gebaat bij opslingereffecten en zij hoefden de geknelde groothandel evenmin te vrezen.

Door de coronapandemie hebben groothandels echter meer bewegingsvrijheid gekregen en daar lijken ze nu ook gebruik van te maken. De retailers en producenten hebben het afgelopen jaar namelijk hun leidende rol moeten lossen. Producenten hadden wel vaker leveringsproblemen en winkels waren te vaak gesloten. En dit terwijl groothandelaars nog een eigen stock hadden en nog steeds konden leveren. Hierdoor werd de consumentenmarkt voor hen ineens veel interessanter. Het feit dat groothandelaars ook nog eens over veel data beschikken, opent dan veel nieuwe deuren. Het ING Economisch Bureau stelt vast dat groothandelaars in consumentenproducten steeds vaker schakels overslaan en de consument rechtstreeks benaderen. Dit is overigens een tendens die al langer gaande is, maar die nu wordt versneld.

Online platformen kennen een snelle groei

Anderzijds merkt de studie op dat er een duidelijke trend is om via platformen te opereren. Zeker tijdens de lockdownperiodes hebben consumenten zich steeds meer tot dergelijke platformen gewend. Deze platformen komen naast bestaande kanalen zoals winkels en groothandels en bestellen vaak rechtstreeks bij producenten, waardoor de groothandel wordt overgeslagen. Dergelijke platformen zijn tijdens de pandemie krachtiger geworden, maar zien nu wel steeds vaker concurrentie opdoemen van groothandels die met soortgelijke eigen platformen op de markt komen.

Data is alleen maar belangrijker geworden

In beide gevallen is er echter een gelijkenis: data. Zowel groothandels als online platformen hebben jarenlang veel data kunnen verzamelen en maken daar nu gebruik van. Het onderzoek heeft het overigens ook over een ander businessmodel. Hierbij zet de groothandel zijn data in om de retailer maximaal te ontzorgen. Zo bewijst de groothandel zijn meerwaarde en blijft het zijn afzetmarkt behouden, zonder daarvoor eigen platformen te moeten oprichten. Opvallend daarbij is dat groothandels in ruil voor deze diensten geen vergoedingen willen maar – je kan het wel raden – meer data. Voor welk model er ook wordt gekozen: data is de kern van het verhaal. En dat zal gegarandeerd gevolgen hebben voor de manier waarop we met voorraden omgaan.

De best gewaardeerde voorraadbeheer software van 2021!

(85 reviews)8.1/10
Exact voorraadbeheer software Vanaf € 199,- p/m
Ongelimiteerd
Inclusief boekhouden
30 dagen gratis
Exact voorraadbeheer software Vanaf € 309,- p/m
Ongelimiteerd
Inclusief boekhouden
30 dagen gratis
(85 reviews)9.6/10
Silvasoft voorraadbeheer software Vanaf € 4,95 p/m
Voorraadwaarschuwing
Inkoopadviezen
Goederenontvangst
Silvasoft voorraadbeheer software € 14,95 p/m
Voorraadwaarschuwing
Batch- en serienummers
Verzamelproducten
Silvasoft voorraadbeheer software € 19,95 p/m
Voorraadwaarschuwing
Barcodescanner
Verzamelproducten
Silvasoft voorraadbeheer software € 29,95 p/m
Voorraadwaarschuwing
Meerdere magazijnen
Verzamelproducten
Silvasoft voorraadbeheer software € 29,95
Voorraadwaarschuwing
Batch- en serienummers
Barcodescanner
Silvasoft voorraadbeheer software € 39,95 p/m
Voorraadwaarschuwing
Meerdere magazijnen
Batch- en serienummers
Silvasoft voorraadbeheer software € 44,95 p/m
Voorraadwaarschuwing
Meerdere magazijnen
Barcodescanner
Silvasoft voorraadbeheer software € 54,95
Meerdere magazijnen
Batch- en serienummers
Barcodescanner
(14 reviews)8.4/10
Voorraadbeheer in de ERP software van AFAS Prijs op aanvraag
Eén ERP-oplossing
Verkoopproces op 1 plek
+ Boekhouden & CRM

Vergelijk alle voorraadbeheer software op prijs, reviews en functies!

Geen reacties

Plaats reactie

Er zijn nog geen reacties op dit artikel. Plaats als eerste een reactie!

    Plaats reactie