In een magazijn of een winkel zijn er verschillende manieren om voorraden te groeperen en op te slaan. Elke groeperingsmethode heeft eigen voor- en nadelen. Op basis van specifieke behoeften zullen bedrijven op zoek moeten gaan naar de groeperingsmethode die het best bij hen past.

Groeperen naar familiegroep

Een eerste methode om voorraden te groeperen is op basis van hun familiegroep. Goederen die met elkaar verwant zijn, worden dan samen opgeslagen. Een voorbeeld hiervan zijn verschillende soorten chips. Zoutchips en paprikachips komen dan allemaal op dezelfde plek terecht. Het voordeel is dat deze goederen vaak door een en dezelfde fabrikant wordt geleverd, waardoor ze rechtstreeks vanuit de vrachtwagen in eenzelfde rolcontainer naar eenzelfde plaats kunnen rollen. Dit maakt de instroom van goederen eenvoudiger. Deze groeperingsmethode wordt daarnaast vaak toegepast in winkels, waar er bijvoorbeeld een rek is met dierenvoer en een rek met ontbijtgranen. Dit maakt het voor consumenten eenvoudiger om het gewenste product te vinden.

Groeperen naar complementariteit

Een tweede methode is het groeperen naar de complementariteit. Producten die elkaar op een of andere manier aanvullen, worden dan samen gegroepeerd. Denk bijvoorbeeld aan de Henry-stofzuigers, de bijpassende stofzakken en de andere accessoires. Het voordeel van deze groeperingsmethode is dat producten die vaak samen worden besteld ook meteen bij elkaar te vinden zijn. Dit maakt het orderpicken gemakkelijker. Aan de inputzijde kan het dat de producten samen worden geleverd, maar dat is niet altijd het geval. Zo kun je bijvoorbeeld smartphones en geheugenkaartjes of potaarde en tuinhandschoenen groeperen. Deze producten hebben wellicht verschillende leveranciers.

Groeperen naar goederensoort

In onder meer machinefabrieken kiest men er vaak voor om producten per goederensoort te groeperen. Schroeven liggen dan bij schroeven en buizen liggen bij buizen. Het maakt het gemakkelijk om producten te vinden, maar het heeft ook een nadeel: producten kunnen gemakkelijk met elkaar worden verwisseld. Deze groeperingsmethode wordt ook toegepast op werkplaatsen.

Alfabetisch groeperen

Soms gebeurt het groeperen alfabetisch. Dit lijkt eenvoudig, want iedereen kan eenvoudig een product terugvinden. In de praktijk zorgt dit echter voor lange loopafstanden en een suboptimale ruimtebenutting. Deze groeperingsmethode is eigenlijk enkel interessant in kleinschalige omgevingen waar veel kleine artikelen worden opgeslagen en waarbij het heel belangrijk is dat het juiste product wordt geselecteerd, bijvoorbeeld in een apotheek.

Groeperen naar producteigenschappen

Er zijn verschillende redenen waarom men op basis van producteigenschappen groepeert. Men kan bijvoorbeeld de kwaliteitsvolle producten van de minder kwaliteitsvolle onderscheiden of de producten met een grotere winstmarge van de producten met een minder grote winstmarge. Soms gebeurt dit ook om veiligheidsredenen, waarbij bijvoorbeeld zure producten van basische producten worden gescheiden.

Groeperen naar efficiëntie

Dankzij nieuwe technologische ontwikkelingen wint deze groeperingsmethode aan belang. Hierbij wordt de groepering enkel bepaald op basis van efficiëntie. Op basis van talloze factoren als het afzetvolume, het gewicht, de leveringen, de pickfrequentie, de wandelrichtingen, de gebruikte hulpmiddelen en dergelijke meer wordt de optimaalste locatie bepaald. Hierdoor kan het bijvoorbeeld dat er naast toiletpapier smartphones en krabpalen te vinden zijn. Deze groeperingsmethode gaat steeds samen met een WMS-systeem en heeft flexibele inrichtingsmethoden nodig. Dan kan men bij wijzigingen ook eenvoudig de locaties bijsturen.

Andere groeperingsmethoden

Er zijn ten slotte nog heel wat andere manieren om producten te groeperen. Zo kunnen producten per project of per artikelnummer worden gegroepeerd. Vooral dit laatste wordt niet vaak toegepast, onder andere omdat het moeilijk is om nieuwe artikelnummers toe te voegen. Bij grote distributiecentra die soortgelijke producten verwerken, kiest men er daarnaast voor om producten te groeperen op basis van hun volume en gewicht.

In de praktijk is het heel gewoon dat er verschillende groeperingsmethoden met elkaar worden gecombineerd. Zo kan men in de winkel bijvoorbeeld het geschikte rek bepalen op basis van de familiegroep en in dit rek vervolgens groeperen op basis van de producteigenschappen. A-merken worden dan bijvoorbeeld op ooghoogte geplaatst en B- of C-merken helemaal bovenaan of onderaan het rek.

De best gewaardeerde voorraadbeheer software van 2022!

(85 reviews)9.6/10
Silvasoft voorraadbeheer software Vanaf € 4,95 p/m
Voorraadwaarschuwing
Inkoopadviezen
Goederenontvangst
Silvasoft voorraadbeheer software € 14,95 p/m
Voorraadwaarschuwing
Batch- en serienummers
Verzamelproducten
Silvasoft voorraadbeheer software € 19,95 p/m
Voorraadwaarschuwing
Barcodescanner
Verzamelproducten
Silvasoft voorraadbeheer software € 29,95 p/m
Voorraadwaarschuwing
Meerdere magazijnen
Verzamelproducten
Silvasoft voorraadbeheer software € 29,95
Voorraadwaarschuwing
Batch- en serienummers
Barcodescanner
Silvasoft voorraadbeheer software € 39,95 p/m
Voorraadwaarschuwing
Meerdere magazijnen
Batch- en serienummers
Silvasoft voorraadbeheer software € 44,95 p/m
Voorraadwaarschuwing
Meerdere magazijnen
Barcodescanner
Silvasoft voorraadbeheer software € 54,95
Meerdere magazijnen
Batch- en serienummers
Barcodescanner
(14 reviews)8.4/10
Voorraadbeheer in de ERP software van AFAS Prijs op aanvraag
Eén ERP-oplossing
Verkoopproces op 1 plek
+ Boekhouden & CRM
(0 reviews)0.0/10
Webship voorraadbeheer software Vanaf € 69,95 p/m
Gebruiksvriendelijk
Koppeling webwinkels
Papier / digitaal picken

Vergelijk alle voorraadbeheer software op prijs, reviews en functies!

Geen reacties

Plaats reactie

Er zijn nog geen reacties op dit artikel. Plaats als eerste een reactie!

    Plaats reactie